Saturday 12 January 2013

Munchkin - Cerita dulu2..

Hari ni saya mau cerita sejarah saya dengan breed Munchkin ni. Kalau tidak silap sayalah orang pertama yang bawa masuk breed munchkin ni ke Negeri Sabah.Sebelum berjinak-jinak dengan breed munchkin ni, dulu saya pernah memiliki macam-macam breed kucing antaranya Persian, Exotic, Bengal dan Siamese.. tapi bila dapat tahu yang Munchkin ni kalau nak breeding kena pasangkan dengan breed lain selain munchkin saya terus tertarik dengan breed ni..Munchkin pertama saya datang dari saudara Issam,warna Red Classic Tabby. Namanya Rudy. Tapi Kitten tu hanya hidup selama 1 bulan di Sabah. Mati di pusat kuarantin Kinarut. Tiga hari juga nda makan ingat-ingat si Rudy tu..
Tanpa berputus asa,saya mau juga jadi breeder munchkin.. Jadi inilah kucing munchkin saya yang kedua berjaya saya bawa masuk ke negeri Sabah dari seorang breeder terkenal di semenanjung Malaysia iaitu En. Yusry. Kucing ni saya bagi nama Feanny. Sangat manja dan begitu aktif.. Malangnya, Feanny ni sampai sekarang tiada zuriat.Kalau ikutkan hati,memang malas da ngan Munchkin ni, tapi bila tengok aksi si feanny ni saya cuba untuk kali ke-3. Akhirnya saya bawa masuk lagi sekor female munchkin dari bro Issam jg. Kucing ni GARANG GILA! KOYAK juga la tangan saya kena baham ngan dia ni. Namanya Comot..Tapi, si Comot ni la yang melahirkan generasi Munchkin di Sabah ni. Comot ni da pergi buat selama-lamanya,yang tinggal hanya anak dia yang kini di pelihara oleh Abang/Sahabat saya di Putatan.

Semua cerita saya tu ambil masa 6 tahun la juga. Selepas 6 tahun sekarang saya sudah ada pembaka jantan yang saya beri nama Sunny. Sunny ni kira macam bapa yang bahagia dan berjaya la. Bini dia da dua dan anak ada 6 ekor semuanya..4 ekor munchkin standard dan 2 ekor lagi non standard munchkin. Bukan senang untuk berjaya kan?

1 comment:

  1. Munchkin nie ade lg ker jantan ker boleh manting dgn kucing sy x parsi

    ReplyDelete