Wednesday 27 November 2013

Kelebihan Munchkin dan Scottish Fold..

Hai..bertemu lagi kita dengan post terbaharu..tajuk ini sebenarnya bole la dianggap sebagai sambungan bagi post Pure Vs Mix dan juga Standard Vs Non-Standard..mari kita kupas topik ni dengan lebih lanjut..


Scottish  Fold baru bangun tido..heee

Kalau ada org bertanya..baka kucing apa yg bagus..jawapan OneWan Cattery biasanya adalah..apa sebenarnya yg kamu mahu dengan memiliki atau memelihara kucing ni..

Kalau berniat untuk dijadikan bisnes..tetapi ada kekangan modal yg besar..nah mutasi Munchkin atau Scottish Fold la jawapannya..

Kenapa?..serta merta ini soalan terdetik dalam hati anda bukan?..hehehe ini kerana..baka ini adalah mutasi yg istimewa..anda hanya memerlukan 1 ekor sahaja..ulang suara..1 ekor sahaja baka ini untuk memulakan pembiakan..sebabnya..Munchkin atau Scottish Fold yg standard tidak bole dipasangkan dengan baka yg sama..cth..Munchkin iaitu kucing kaki pendek ini TIDAK BOLEH dipasangkan dengan kucing yg kaki pendek juga..sbb kebarangkalian menghasilkan anak yg tidak sihat atau cacat itu ada..

Jadi keputusannya..beli 1ekor sj..dan biakkan dengan kucing lain..kucing kampung pun bole..tangkap sj tepi jln tu..xda masalah..nah..kan jimat tu..tidak perlu lagi risau dengan perkataan pure bred..


Kucing kampung atau liar yg bole dijadikan mangsa pasangan membiak

Moga post kali ini..dapat memberi gambaran..mengenai prospek peluang berniaga kucing tetapi dengan modal yg kecil..

Kepada yg perlu maklumat lanjut..OneWan Cattery sedia membantu..

4 comments:

  1. Saya ada baca pasal munchkin post kamu beli dari En Yusry. Boleh bagi kah contact dia. Kepingin mau piara kuching munchkin tp susah mau cari. Sa skrg tinggal di kl. Tp adik sa di kk pun mencari kuching munchkin. Kamu ada jual?

    ReplyDelete
  2. salam hai sy nk tnya soalan..sy ada kucing munchkin betina long hair nak matting kn dgn kucing parsi jantan..jd sy nk tnya peratus nk dpt ank kaki katik tu tggi x?atau 50 50? yg sy thu klu sama2 munchkin xbgus kn..klu sy matting kn dgn munchkin kinkalow bole ker?harap dpt membantu soalan sy ni 😊

    ReplyDelete
  3. Hai , saya nak tanya kucing saya baka kampung sahaja rasanya,tapi ekor kembang mcm tupai gitu, skrg dia tgh onheat, pendapat awak baka apa yang saya ptot pilih antara Persian, BSH and munchkin untuk dapat kan anak yang comel..

    ReplyDelete
  4. Nak tanya, kalau standard & non standard dikahwinkan boleh ke?

    ReplyDelete